In
Creativity
We
Trust

Kartong och papp, papper, wellpapp, textil, läder, metall, akryl… I vår branch har vi tillgång till en otrolig mängd olika material som med lite kreativitet kan förvandlas till både funktionella och sofistikerade förpackningar, böcker och produkter. Vi skapade en sådan för vårt deltagande i Brand Management-konferensen i Prag i oktober 2024. I och med detta lanserar vi den första delen av vårt nya avsnitt ”Material Spotlight”. Vi vill börja med något uppseendeväckande!

Konferensens tema var ”Married to Creativity”, och det var inte bara en tom slogan! Programmet i sig var imponerande och innehöll framstående talare, däribland ingen mindre än Sir John Hegarty, den ikoniska reklammannen och grundaren av byrån Bartle Bogle Hegarty. Konferensen lockade en blandning av deltagare från reklambyråer, marknadsföring och PR. På Hässlers CZ är vi stolta över att ha varit en partner och att få visa upp vårt arbete för personerna bakom de kreativa processerna i många små och stora företag.

 

För deltagarna skapade vi därför ett exklusivt giveaway-set som var utformat för att lyfta fram de obegränsade möjligheterna med vår produktion i ett kompakt format. Vi använde en omskrivning baserat på konferensens tema för titeln: ”In Creativity We Trust”. Vi valde medvetet mycket okonventionella material och klassiska tekniker och blandade dem på ett sätt som kan ha verkat nästan utmanande. Men feedbacken var enastående – tack!

 

 

Vår förpackning, full av kontraster, hade ett synbart enkelt utförande. Den var inte klädd med ett exklusivt material – istället var den tillverkad av genomfärgad svart papp, Eska Black för en subtil effekt, samt hörnklamrad med silvertråd. Den avsiktligt enkla och klassiska tekniken från den gamla skolan kontrasterade mot den slående holografiska foliepräglingen och väckte omedelbart nyfikenhet på innehållet. När man lyfte locket uppenbarade sig ett Art Dreep transparent papper med snötema från Japan, med svart screentryck, förseglat med en rund etikett. Antydan om något speciellt och mjukt under det transparenta papperet väckte sedan uppmärksamheten ytterligare.

Men inte ens när man tittade närmare kunde man vara helt säker på innehållet i lådan. En av konferensdeltagarna gissade att det var en metallprydnad inuti. Inte riktigt! Det var en elegant liten anteckningsbok täckt av ett djärvt material från italienska Giardini. Det unika materialet gav boken en spegelliknande glans, så vid första anblicken skulle man inte alls tro att den hade med bokbinderi att göra. Vi använde ett material som vanligtvis används för skomakeri som ett mjukt omslag för bärbara datorer. Omslagets utsidan pryddes av en minimalistiska blindprägling, medan omslagets ”sammetslena” insida bad om att få bli berörd. Visserligen är utsidan ganska opraktiskt eftersom varje fingeravtryck syns på den, men det var inte det som var poängen. Varje produkt tjänar olika syften. Vi ville väcka känslor, skapa nyfikenhet och lämna ett bestående intryck – och det lyckades vi verkligen med.

Boken var placerad i en interör tillverkad av vit mikrowellpapp från Lessebo, fodrad med strukturerad kartong. Här fanns också vårt visitkort, tryckt på vårt favoritmaterial – Kuro Kihoushi 330g board från japanska Takeo. Det djupsvarta papperet sticker ut från alla andra i hela världen tack vare sin subtila, nästan omärkliga glans. Vi kombinerade det med en skarp vit foliering och en reliefprägling av vår logotyp, placerad bara 0,5 mm från kanten! ” We do love working on the edge!”

”Det är vackert, jag vill också ha en!” Vi blev mycket glada över det positiva gensvaret på vårt giveaway-set. Men det beror inte bara på den djärva kombinationen av tekniker och material. Det handlar alltid om idén, om att tänja på gränserna och om gränslös kreativitet som tjänar syftet och målen för varje produkt och varumärke. Vårt ambition var att väcka intresse, skapa förväntan och överraska. Framgången låg i vår kreativa inställning till produktionen vilket återspeglades i designen, materialvalen och hantverksskickligheten. Kreativ energi är en integrerad del av vår tillverkningsprocess. Det gör att vi aldrig nöjer oss med standard utan alltid söker nya material, tekniker och innovativa tillämpningar av beprövade tekniker. Varje kund förtjänar den där ”wow”-faktorn!